Antreprenoriat în era digitală
Stabilește obiective, prioritizează și alte sfaturi pentru antreprenori în era digitală.
În 1998, Claudia Chirilescu era o absolventă de Farmacie care-și dorea să lucreze în comunicare. Mulți oameni i-au spus la interviurile de angajare că nu avea formarea academică potrivită, dar asta nu a împiedicat-o să facă lucrurile în felul ei. În prezent, e director general al agenției de media Spoon și partener Intro și hipshops.com. Câteva sfaturi despre antreprenoriat în era digitală, dar și despre cum să nu lași sfaturile să te sufoce:
Uitându-mă la contextul politic din ultimii doi ani, cred că spiritul de inițiativă e cea mai valoroasă resursă pe care o are țara asta în momentul de față. Doar așa cred că putem să generăm schimbare. Și cred din adâncul sufletului că, indiferent de cât de greu este să fii antreprenor, dacă îți găsești motivația și dacă ești foarte concentrat pe reușita acelui proiect, lucrurile vor ieși.
Businessurile trebuie tot timpul să inoveze, să schimbe, să se adapteze, pentru că societatea se schimbă, consumatorul își schimbă preferințele, gusturile, prioritățile și modul în care se raportează la serviciul sau produsul tău se schimbă. Tu ca antreprenor, ca să poți să rămâi relevant, trebuie în permanență să te adaptezi schimbării.
E foarte important să-ți păstrezi o parte din energie și pentru viziunea globală, nu doar să rezolvi probleme care apar în fiecare zi. În momentul în care antreprenorul este foarte aplecat în partea de execuție și nu-și ia niște timp pentru a se detașa și a vedea mai de sus ce se întâmplă și dacă afacerea este unde își dorea el să fie, cred că riscă să fie ca o furnicuță care muncește mecanic și, la un moment dat, nu mai știe unde vrea să ajungă și de ce face ceea ce face. Citisem într-o carte, acum mulți ani, că e bine ca o dată pe lună să-ți iei o zi de pauză în care să te desprinzi de toată partea execuțională și să te gândești la business. Să te gândești cât efort depui, cât timp mai ești dispus să depui acest efort, unde vrei să ajungi, unde te afli față de obiectivele inițiale și în cât timp crezi tu că lucrurile o să prindă contur. Ce le recomandăm oamenilor de la Academia Minților Creative este să-și stabilească obiective. Niciun business nu este perfect. Toată lumea mai are de lucrat la ceva. Și atunci, trebuie să prioritizezi. Cu foarte mult sânge rece, să spui: în anul ăsta, fac asta și asta. E important să poți să duci tot ce poți să duci, astfel încât să nu intri într-o criză, pentru că criza duce la oboseală, oboseala generează erori și la un moment dat te demotivează, pentru că tu pui prea mult și obții mult prea puțin.
Ce trebuie evitat în primii doi ani de activitate, pe cât posibil, e să nu-ți pierzi focusul. Care este misiunea ta principală? Trebuie să scoți un produs bun. Păi concentrează-te să scoți un produs bun. Nu ai pagină de Facebook, dar este asta o prioritate? Care este obiectivul pe care îl urmărești cu o pagină de Facebook? Ce tip de conținut îți propui să postezi, cu ce frecvență, ai resurse să o faci sau disloci din altă parte, mai importantă? Totul la timpul lor. Prioritizează și fă lucrurile bine, pe rând. Și măsoară orice și compară cu obiectivele propuse.
Întârzierile se întâmplă din lipsă de finanțe. Dacă programatorii îți fac pe bani mai puțini sau pe prietenie un proiect, niciodată n-o să ți-l termine la timp. Dacă pentru tine site-ul este important și fără el nu poți să exiști, îți pui un deadline: dacă în trei luni site-ul nu e gata, trebuie să găsesc o altă soluție. Dar cred că este, de cele mai multe ori, o falsă problemă. Poți trăi fără website. Există instrumente dincolo de el.
Trebuie să te gândești ce reprezintă un site pentru businessul tău, în faza aia. Dacă vrei să ai un rezultat organic în search, poți să intri pe platforma Readymag, o platformă de publishing și inclusiv de web development, în care poți să-ți faci tu singur o prezentare a portofoliului tău. Dacă pentru tine website-ul reprezintă un canal de distribuție, ai nevoie de un tool ceva mai sofisticat. Eu recomand Shopify, care e mult mai prietenos decât alte interfețe de e-commerce, are module pe care ți le poți adăuga și este destul de ușor de personalizat, astfel încât poți să găsești un programator să-ți mai implementeze lucruri destul de rapid. Dar de cele mai multe ori poți tu să administrezi respectiva interfață fără niciun fel de dificultate.
Ca să-ți faci propriul tău magazin online, în care să aduci oameni, îți trebuie și un buget de comunicare care să-ți genereze trafic. Din perspectiva asta poate ar trebui să te gândești, așa cum se gândesc marile branduri care-și deschid pagini pe Amazon, dacă nu ai putea să-ți listezi produsele pe un marketplace, unde ai o audiență garantată. Suntem diferiți din punct de vedere genetic, fenotipic, și atunci e important să construim pe punctele noastre tari. Dacă un antreprenor este bun pe partea financiară, trebuie să-și facă un business care e impecabil din punct de vedere al costurilor. Dacă este un om foarte bun pe relaționare și poate să fie el un ambasador pentru afacerea lui, atunci ar trebui să meargă la toate evenimentele industriei și să vorbească el însuși despre afacerea lui.
Nu există două businessuri identice în lumea asta. Fiecare business este construit complet diferit, pentru că ele s-au născut din niște nevoi ale unor oameni diferiți, într-o perioadă istorică diferită, pornind de la o expertiză diferită a antreprenorului, cu resurse umane de calitate diferite, cu acces la capital diferit etc. Câți oameni de business, atâtea viziuni.
Sfaturile sunt sfaturi, le treci prin filtrul personal, vezi dacă ți se aplică și nu trebuie să te simți vinovat dacă pur și simplu nu poți să faci ceva. E important să ai încredere în tine și să mergi pe drumul tău.
Povestea face parte din „24/7: Un ghid de viață și muncă pentru antreprenorul creativ”, volumul III, un proiect editorial realizat de echipa DoR la inițiativa UniCredit Bank. Dacă vrei să citești cele 20 de povești din ediția 2017, îl poți cumpăra aici.
Academia Minților Creative este un program de educație financiară și antreprenorială prin care UniCredit Bank vine în sprijinul oamenilor cu inițiativă din România și le oferă posibilitatea de a învăța de la experți în marketing și comunicare, fiscalitate sau finanțare de proiecte. Pentru detalii despre următoarele ediții, urmărește romanianstories.ro.
S-ar putea să-ți mai placă:
Materialele publicate prin bursele pentru jurnalism despre soluții
Anul acesta am acordat cinci burse unor echipe de jurnaliști care au documentat soluții la probleme din societate. Iată ce a ieșit.
[DoR & Uber] Ghidaj
Cum îți transformi căutările profesionale în proiect educațional pentru liceeni.
Lucrător esențial, un an mai târziu
7 lucrători esențiali povestesc ce s-a schimbat în munca și viața lor după un an de pandemie.