De văzut la Les Films de Cannes a Bucarest 2015
În pragul unei noi ediții Les Films de Cannes a Bucarest, am rugat doi critici de film să ne dezvăluie filmele…
În pragul unei noi ediții Les Films de Cannes a Bucarest, am rugat doi critici de film să ne dezvăluie filmele pe care abia așteaptă să le vadă la festivalul din 2015.
Ileana Bîrsan, jurnalist și critic de film, fondator Ateliere de educație cinematografică pentru copii:
Louder Than Bombs, de Joachim Trier
Am văzut Reprise, lungmetrajul de debut al lui Joachim Trier, în 2007, la TIFF, și a fost unul dintre filmele favorite, asta grație și actorului medic Anders Danielsen Lie, pe care l-am revăzut, câțiva ani mai târziu, în Oslo, August 31st.
Pe lângă o distribuție adecvată (cred că Jesse Eisenberg e un talent neexploatat îndeajuns, în general, iar aici alăturarea de Isabelle Huppert și Gabriel Byrne îmi pare seducătoare), probabil că și în Louder Than Bombs voi găsi aceeași onestitate răvășitoare pe care Trier știe cum să o cântărească și, mai mult decât atât, atenția pentru oameni, dibuind camerei întotdeauna unghiul just și locul potrivit.
The Arabian Nights, de Miguel Gomes
Sunt 383 de minute de povești nebune și colorate despre care am refuzat să citesc ceva înainte, tocmai ca vraja lui Gomes să funcționeze, așa cum de pildă s-a întâmplat în cazul lungmetrajului Tabu sau a scurtmetrajului Redemption, în care cineastul portughez combină misterios și adecvat inocența și excentricitatea, deopotrivă atunci când e vorba de formă sau de fond. Poveștile Șeherezadei, ca oricare poveste din această lume, de altfel, vin din frică, dorințe și vise și ne salvează sau măcar ne ajută să supraviețuim.
Dragoș Marin, jurnalist și critic de film:
De obicei, la Les Films nu fug după palmares, ci după filmele autorilor care mă interesează, ceea ce mă privează de revelații dar, în același timp, mă ține la distanță de dezamăgiri.
The Lobster, de Yorgos Lanthimos
E, pentru mine, filmul de neratat al ediției de anul acesta. Fiecare film al lui Lanthimos echivalează cu o experiență năucitoare, ce poate părea o ecranizare după un studiu de caz dintr-o lucrare de semiotică a lui Ferdinand de Saussure (Dogtooth) sau o ședință prelungită de terapie în grup (Alps). Debutul în limba engleză, cu Colin Farrell și Rachel Weisz, promite un nou mindfuck colectiv, într-o lume în care oamenii care nu își găsesc jumătatea sunt transformați în animale și trimiși în sălbăticie. Genul de chestie pe care, în mod normal, nu o poți inventa.
Mountains May Depart, de Jia Zhangke
Nimeni nu pare să scoată mai bine la iveală spiritul și frământările Chinei profunde decât Jia Zhangke, iar Mountains May Depart nu pare să facă excepție. La doi ani după A Touch of Sin, un eseu despre răzbunare care a avut probleme cu cenzura la el acasă, dar a luat premiul pentru scenariu la Cannes, Mountains se arată a fi mai puțin film-șoc și mai mult disecție socială.
Louder Than Bombs, de Joachim Trier
Norvegianul Joachim Trier, autorul unuia dintre cele mai bune filme de debut ale ultimilor ani (Reprise) se găsește la rândul său la primul film în limba engleză cu Louder Than Bombs, o dramă de familie cu Jessie Eisenber, Gabriel Byrne și Isabelle Huppert. N-am văzut suficient să îmi fac încă o idee legată de rezultatul la care să mă aștept, dar sunt suficient de intrigat.
The Assassin, de Hou Hsiao-Hsien
Poți spune ce vrei tu despre filmele lui Hou Hsiao-Hsien (Three Times, Flight of The Red Baloon) – că sunt languroase și pe cât de pline de stil pe atât de goale de substanță –, dar adevărul e că arată minunat. The Assassin, aclamat ca o capodoperă indisputabilă de o parte dintre cei care l-au văzut la Cannes și dat drept unul dintre favoriți la Palmier, a fost nevoit să se mulțumească doar cu un premiu de regie, dar povestea pe tipar wuxia a unei asasine din China secolului al șaptelea rămâne festinul vizual al acestei ediții. La pachet cu Shu Qi, muza lui Hsiao-Hsien, o minune de fată.
Ediția a șasea Les Films de Cannes a Bucarest, ce se va desfășura între 23 și 29 octombrie, îi va încânta pe cinefili cu un festin de filme premiate, discuții între regizori și spectatori și conferințe și masterclass-uri ținute de figuri importante din cinematografia mondială. Consultați programul complet al festivalului.
S-ar putea să-ți mai placă:
Te abonezi și câștigi: Meșteshukar Butiq
În fiecare zi din februarie organizăm o tombolă cu premii pentru cei care se abonează în ziua respectivă. Câștigătorul…
Cum mai e prin viețile noastre: Povești de la cititori
Tu ce ai mai amânat, anulat și trăit din cauza pandemiei de coronavirus?
Imaginea verii 2020 – Coperta DoR #41
Povestea coperții DoR #41
Comentariile sunt închise.