Cum arată procesul de design al DoR
De la litere, la cum lucrăm cu colaboratorii pe vizual, un scurt inventar al procesului de împachetare al unei reviste.
Acest articol a apărut inițial în revista FOI #3, o publicație dedicată designului editorial. O poți comanda aici.
În realizarea unei publicații există mulți factori de care te lovești, iar majoritatea sunt decisivi pentru produsul final. E un proces cu totul diferit de cel în care libertatea și deciziile țin doar de designer, așa cum a fost în cazul singurului proiect în care am avut această independență, cel de licență. Acolo am ales totul: subiectul, condițiile de producție, layoutul și prezentarea finală.
Când lucrezi la o revistă, carte sau alt tip de publicație unde conținutul este generat de colaboratori trebuie să ții cont de particularitățile fiecărui material în parte, în așa fel încât obiectul final să păstreze conținutul ca element central, iar designul editorial să fie cel care oferă o experiență cititorului.
Apoi, chiar dacă publicația apare lunar, trimestrial sau anual, fiecare număr va avea personalitatea lui ce trebuie pusă în valoare.
La DoR (Decât o Revistă, cum apărea scris pe copertă de la primul număr până în 2015) am ajuns în 2016. Începând cu DoR#19, primăvară 2015, întreg formatul, inclusiv layoutul și tipul de literă, au fost redesenate de Raymond Bobar pentru a crea o nouă experiență de lectură.
Tipurile de literă pe care le-am folosit de atunci sunt cele stabilite odată cu modificarea de format: Lirico, normal și italic și Bonnienormal, bold și Black. Odată cu proiectele speciale, am adăugat un nou tip de literă, Belly, în varianta display și bloc de text. [Nota redacției: de la scrierea acestui text, am început o înlocuire a Bonnie cu Neue Haas Unica].
Chiar și materialele speciale, ca layout și concept, fie că sunt într-un număr sau că urmăresc o serie, sunt făcute folosind aceleași instrumente, formatul finit al revistei, oglinda paginii și unul din cele trei tipuri de litere. Pentru a percepe un material ca fiind diferit de restul folosesc o altă culoare la drop caps, citate, legendele fotografiilor sau ca fontă pentru paginile cu fotografii. De la modificările realizate în 2015, nu de puține ori, am auzit persoane care spun că DoR este ca o carte, nu ca o revistă.
Pentru a vorbi despre procesul de lucru de la DoR, trebuie să menționez întâi că nu puteam începe mai bine să am contact cu ceea ce înseamnă o publicație trimestrială, să văd ce înseamnă să construiești conținutul până ajunge în pagină și să finisezi textele în așa fel încât să se așeze toate rândurile paginilor egal.
DoR avea atunci șapte ani de lucru și își formase o serie de obiceiuri și procese.
Din momentul în care se face folderul numărului la care se lucrează și până la ultimul export de print trec în jur de trei-patru săptămâni. În acest folder se adună drafturile de texte, de vizual și de machete.
Primele care ajung în pagină sunt diferitele etape sau stadii ale vizualurilor, pentru că e nevoie să verific încadrarea și rezoluția de print sau, în cazul articolelor speciale, pentru a face schițe de layout.
Comunicarea cu colaboratorii pentru partea vizuală debutează din faza de documentare a textelor. Pentru o perioadă, am fost responsabilă de alegerea, contactarea și gestionarea etapelor de lucru cu fotografii și ilustratorii. În funcție de drafturile textelor, hotărâm, împreună cu editorul sau cu reporterul, colaboratorii care se potrivesc cel mai bine. Când spun „se potrivesc” mă gândesc la disponibilitatea lor și la rezonanța fiecăruia cu subiectul textului. E posibil ca uneori să mergi spre un artist pentru că a făcut recent o lucrare care rezonează cu subiectul și mesajul textului sau, din contră, să îl provoci să experimenteze și să-i propui să facă un vizual nou, special pentru acel text.
Procesul de colaborare cu oamenii care produc conținut vizual este o provocare, pentru că nu vrei să intervii peste ei, dar trebuie să ții cont de update-urile materialelor, să faci teste cu schițele și în final, să ai grijă să nu pierzi informație la cotor sau la bleed. Cu unii poți găsi direcții sau soluții discutând, iar pe alții este bine să îi lași o zi–două să încerce diferite variante până ajung la una cu care sunt mulțumiți.
Pentru articolele standard, unde vizualul ocupă o pagină, un spread sau doar o pătrime, vizualurile sunt încărcate abia când textul e final (citit și corectat în Word). Acolo unde suportul vizual compensează conținutul scris, urmăresc ca vizualul să fie foarte aproape (fizic) de referința sa. Alteori, suportul vizual are rolul de a sparge calupurile paginilor de text pentru a ușura experiența cititorului.
După stabilirea materialului vizual, amplasarea lui în pagină alături de text, urmează corecturile, pe printuri sau, în cazul ultimelor numere, contextul pandemiei a făcut ca drafturile revistei să circule la echipă și sub formă de PDF. După primele runde de corecturi, urmează cele făcute direct în fișierul de InDesign, tot de către echipă.
În final, documentul se întoarce la mine pentru a mai adăuga imaginile finale și corecturile mari. Un PDF de corectură poate să circule până în ultima oră înainte de print, dar corecturile mari sunt incluse din timp. Înainte ca fișierul să fie salvat pentru tipografie, Cristi, editorul, este cel care așează rândurile și aici nu mă refer că trage de ele, ci scoate cuvinte, propoziții și chiar fragmente întregi pentru a rămâne în numărul de pagini specificat tipografiei, având grijă și ca rândurile să fie egale pe fiecare pagină și să uniformizeze caption-urile la două sau trei rânduri, în funcție de layout.
Urmează DTP-ul și trimiterea fișierului către print. Uneori se întâmplă ca în aceeași zi să fie nevoie să merg la tipografie. Prima coală care intră la print este coperta față, pe ea se calibrează mașina și tot ea este mereu coala pe care să dă BT-ul.
Etapele de lucru
• Sumar număr
• Folder nou pentru numărul în lucru
• Configurație revistă discutată cu tipografia (hârtie interior, hârtie copertă, număr aproximativ de pagini)
• Drafturi de text
• Alegerea colaboratorilor pe vizual
• Gestionarea relației cu colaboratorii (producție nouă, integrare sau adaptare)
• Realizare schițe de layout pentru materiale speciale
• Corecturi pe text Word
• Integrare texte și vizual pe capitolele standard
• Serii de corecturi pe print sau în PDF
• Corecturi direct în InDesign
• Rearanjare texte, vizual, legende foto, corecturi, flatplan final
• PDF-uri de corectură
• Corecturi finale texte în InDesign
• Lucru pe text înainte de print (așezare și modificare/adaptare rânduri pentru a păstra layout-ul și numărul de pagini)
• Finisaje și DTP
• Export de print
• BT în tipografie
• Print în tipografie
• Expediere revistă către abonați și distribuitori
1 comentarii la Cum arată procesul de design al DoR
Comentariile sunt închise.
S-ar putea să-ți mai placă:
Editorial DoR #44: O călătorie prin zona neutră
Zona neutră este perioada dinaintea unui Nou Început: nu știm cât durează, dar din ea învățăm noile noastre roluri după o transformare.
Ce-am pierdut și câștigat la DoR într-o primăvară-n carantină
Coronavirus ne-a anulat evenimente, proiecte și reorganizat întreaga redacție. Iată ce-am învățat și cum ne-am transformat.
Cât de greu e să fii editură independentă în pandemie
Editura Black Button Books luptă să supraviețuiască dinainte de pandemie. Cum rezistă?
Multumesc pentru acest material informativ! In calitate de grafician si om pasionat de design de carte, chiar eram curioasa de procesul vostru de lucru. Cu aseasta ocazie, va felicit pentru munca pe care o depuneti! Design-ul DOR pune in valoare cu eleganta si gust fiecare continut textual pe care ni-l prezinta si lectura devine o placere. Cred ca asta e si motivul pentru care inca gasesc ceva special in a tine o carte in mana.