De văzut la BIEFF: scurtmetraje premiate
De la inteligență artificială la izolare în deșert. Scurtmetraje premiate la Cannes, Veneția și Locarno rulează…
De la inteligență artificială la izolare în deșert. Scurtmetraje premiate la Cannes, Veneția și Locarno rulează în București la Festivalul Internațional de Film Experimental, în secțiunea Golden Shorts. Iată de ce ar trebui să le vezi.
The Fullness of Time (Romance)
O femeie își petrece aproape întreaga viață așteptând ca zăpezile eterne să se topească și să îi redea trupul soțului ei, un alpinist mort într-un accident în timpul unei expediții pe Mont Blanc. Sub privirea camerei și în șuieratul de vânt, cearșafuri răvășite devin munți acoperiți de zăpadă. Rătăcind prin timp și prin stări sufletești, scurtmetrajul vorbește despre dragostea eternă și despre puterea cinema-ului de a pătrunde în esența trăirilor umane.
Timecode
Diego și Luna, care lucrează în ture în camera de supraveghere a unei parcări, găsesc o cale de evadare din rutină atunci când Luna descoperă din întâmplare o filmare a camerelor de supraveghere, în care Diego dansează în parcarea pustie. Descoperirea o inspiră să îi răspundă tot cu o înregistrare, a propriului ei dans. Regizorul Juanjo Giménez transformă camerele de supraveghere, cu privirea unidirecțională și intruzivă, în instrumente de comunicare și eliberare, sugerând că oamenii pot crea spațiul necesar împlinirii interioare chiar și în cele mai ostile locuri și împrejurări.
The Lost Voice
The Lost Voice pornește de la un interviu despre masacrul din 2012 din Curuguaty, Paraguay, un eveniment care a produs haos pe plan politic și a fost urmat de demiterea președintelui în exercițiu. Camera urmărește activitățile cotidiene ale unei bătrâne cu un chip brăzdat de riduri adânci, mama uneia dintre victime. Filmul evită formatul convențional al interviurilor, funcționând mai degrabă ca memoria însăși, fragmentar și plin de lacune. În timpul rememorărilor ei, ecranul se face negru, iar transmisia radio a masacrului – sunetul de fundal al întregului film – se întrerupe.
The Artificial Humors
În teritoriul locuit de tribul Yawalapiti din Bazinul Amazonian, cercetătoarea Claude Laroque și o tânără indigenă pe nume Jo caută căi prin care să transmită roboților emoții omenești. Împreună, concep un ghid cu ajutorul căruia robotul Coughmann să poată identifica o varietate de stări emoționale. Inteligența artificială a robotului realizează că atunci când nu înțelegi ceva, cel mai bine e să fii politicos și să te prefaci că ai înțeles. Și că, dacă prinzi esența umorului, îl vei putea înțelege pe celălalt. The Artificial Humors e o contopire între considerații antropologice, viața indigenilor și idiosincraziile inteligenței artificiale.
Eden’s Edge (Three shorts on the Californian Desert)
Trei momente prezintă trei personaje care s-au retras în deșert pentru a se elibera de anxietățile provocate de o societate din ce în ce mai apăsătoare. Șamanul schizofrenic de origine amerindiană, mama terorizată de gândul că fiica ei ar putea cădea victimă pedofililor și femeia care crește viermi de pământ pentru reciclarea deșeurilor organice și spune că duce o viață autonomă, sunt înfățișați minimalist, în secvențe statice, cu poveștile lor narate din off pe un ton calm, în contrast cu conținutul neliniștitor. (Ioana Florescu, BIEFF 2017)
Festivalul Internațional de Film Experimental se desfășoară între 28 martie și 4 aprilie în cinematografe din București. Pentru program și bilete, intră aici.
S-ar putea să-ți mai placă:
„Proiectul 100, o performanță fotografică de ordin emoțional”
Împreună cu Alex Gâlmeanu, în 2018 am fotografiat 100 de oameni pentru o Românie mai bună. L-am întrebat ce înseamnă proiectul pentru el.
O vară de neuitat, dată peste cap de COVID-19
Festivaluri, terase, muzee, excursii și alte obiceiuri estivale care în 2020 nu se vor desfășura așa cum te așteptai. Cum arată vara asta?
Feedback-ul ca dar
Recomandări bilunare de articole și podcasturi despre muncă și viață, de la editorul DoR Cristian Lupșa.