Mici Victorii Civice: Recensământul candidaţilor

O companie de consultanță IT investește civic într-o platformă de informații electorale.

 

În 2007, Zitec, compania de consultanță online a lui Alexandru Lăpușan, antreprenor IT, avea în lucru un website despre alegerile americane numit election.tv, gândit pentru alegerile prezidențiale americane din 2008. La un moment dat, clientul a oprit proiectul și Lăpușan s-a decis să transforme site-ul pentru piața românească. Motive erau destule.

Până atunci, de fiecare dată după ce venea de la vot, Alexandru Lăpușan, 33 de ani, își dădea seama că nu cunoștea candidații de pe lista partidelor. Erau foarte multe nume pe buletinul de vot și nu auzise de niciunul niciodată. Nu-i folosea la nimic că secțiile de votare aveau pereții tapetați de liste.

„Aș fi preferat să [candideze] oameni care au validări de la instituții serioase din afară, care au făcut performanță, nu doar cei care s-au trezit că vor să fie politicieni”, spune Lăpușan. Ştia că la noi marea majoritate aleg partidul, dar el ar fi pus ștampila și pe numele unui candidat care îl mulțumește, chiar dacă nu are foarte multe șanse să iasă.

Simțea nevoia unui loc de unde să afli nu doar numele, ci și de unde vin candidații, cine sunt, prin ce partide au mai trecut. „Înțeleg că marea majoritate vor vota partidele principale, dar asta nu înseamnă că nu votez sau nu contează; trebuie să-l susțin pe omul ăla și poate îl încurajez.”

Așa s-a născut alegeri.tv, care a devenit „un proiect de suflet” al Zitec – proiectul lor de responsabilitate civică. (Zitec are peste 50 de specialiști în aplicații web și realizează soluții software online personalizate.) Pe atunci, Lăpușan credea că efortul de a modifica conținutul de pe election.tv va fi minim. A închegat repede o echipă din angajați tineri din companie, specialiști în programare sau responsabili de conținut care să țină legătura cu candidații și partidele.

Nu s-a mișcat totul atât de simplu pe cât credeau la început. Prin 2007-2008, când li se cereau informații, partidele nu prea înțelegeau de ce le-ar folosi să se promoveze, iar birourile electorale nu înțelegeau de ce ar trebui să dea informații publice unui site. Încet, au simțit și rezultatele. Când lucrau la informațiile despre candidații la europarlamentarele din 2007, Lăpușan a aflat de o candidată de la Partida Romilor, care avea un CV impresionant, până și un doctorat în afară.  Era schimbarea de informație pe care și-o dorea de la alegeri.tv.

La parlamentarele din 2008 s-a întâmplat și boom-ul site-ului. Pentru că sistemul electoral s-a schimbat și exista câte un candidat pentru fiecare colegiu uninominal din țară, au avut mult mai mult conținut de introdus: CV, colegii uninominale, rezultate pentru fiecare colegiu.

Au ajuns să aibă în campania de 30 zile un trafic de 200.000 de unici. Majoritatea vin pe site cu o zi înainte de alegeri, duminică seara pentru rezultate și ziua următoare, pentru a afla candidații din orașele mici care nu sunt acoperite de jurnalele de știri de la televizor. Lui Lăpușan cel mai mult îi place că poți vedea ce grad de participare au avut la ședințele din Parlament sau câte partide au schimbat. „Sunt elemente care nu țin neapărat de discursul politic, dar care-l caracterizează pe politicianul respectiv”.

Uneori, după scrutin, primesc cereri de la politicienii care au pierdut și vor acum ca de pe alegeri.tv să dispară că au candidat pentru un partid sau altul. Informațiile de background nu au cum să dispară, le spun cei de la alegeri.tv, sunt date publice care apar și pe site-urile birourilor electorale.

În schimb, câștigătorii uită complet de online și, în proporție de 99%, își abandonează site-urile, spune Samuel Caraliu, care se ocupă de relația cu candidații. „Când vine vorba de alegeri e un fel de „hit and run”. Sunt obișnuiți de zeci de ani că în campanie trebuie să tipărească zeci de mii de pliante. Politicienii văd online-ul ca pe un print și tot timpul vor fi oameni în jurul lor care să tipărească”.

În septembrie, Lăpușan a publicat pe blogul alegeri.tv o analiză a recensământului politicienilor din țară. Aproximativ 56% din populația României a fost la un moment dat sau este direct implicată în procesul politic. „Cam fiecare are în familie undeva un verișor care e în politică”, spune Lăpușan.

Alex și echipa lui de patru oameni se pregătesc acum de alegerile parlamentare din decembrie. Monitorizează știri, filmulețe de la conferințe pe care să le urce pe site și-n curând vor posta și baza de date cu informațiile candidaților. Sunt mulțumiți că va fi primul an în care alegătorii pot vedea ce au făcut și ce nu parlamentarii pe care i-au votat în 2008. Şi, cel puțin teoretic, asta ar putea fi baza pentru care-și vor da sau nu votul din nou.

***

Notă: Pentru că pe 9 noiembrie începe campania, s-ar putea să te intereseze și hartapoliticii.ro, cineceapromis.ro și alegericorecte.ro.

DESPRE ACEASTĂ SERIE: Prin seria de texte Mici victorii civice, realizate în cadrul ReStart România 2012, vă prezentăm câțiva oameni obișnuiți care au schimbat ceva în satul, cartierul sau orașul unde locuiesc, în școala unde predau sau pentru oamenii alături de care trăiesc. ReStart România – un proiect organizat de TechSoup România cu o finanțare Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe – ajută cetățenii să utilizeze tehnologia pentru a-și îmbunătăți viața lor și a comunității.

 

2 comentarii la Mici Victorii Civice: Recensământul candidaţilor

  1. Toti sunt o apa si un pamant…

  2. sa ma adresez tie, Andreea? nu , mai bine ma atalur opiniilor Monicai Monica, si eu citesc articolele Andreei, si desi nu am facut niciodata reiki, doar un schimb de pareri si se intelege forta unui maestru. Se intelege ce inseamna sa cresti superior ,si cred ca este una dintre cele mai mari calitati umane sa poti arata cuiva acest drum.Uneori m-am intrebat cine poti sa fi, cum poti sa fi , sa poti privi in ochi un om si sa ii spui: Cand ai nevoie de mine te sun! Nu-i asa ca ar fi superb sa o putem face toti?OtiliaM

Comentariile sunt închise.